tirsdag 1. mai 2012

Å lære av andre akvarellkunstrere/learning from other watercolour artists


Å kopiere tidligere mestere er ikke en ukjent del av klassisk kunstutdanning. Det er heller ingen dum ide for nybegynnerer i akvarell å kopiere andres teknikker for selv å lære og forstå hvordan man kan bruke akvarell som medium. Det er heller ingen dum ide når man står fast i prestasjonsfella.....- slik jeg veldig lett gjør. Derfor har jeg nå sett på bilder i Julie Collins bok "Painting flowers with impact in watercolour". Jeg liker stilen hennes - ikke pyntelig og "pent" men en mer røff tilnærming i sine blomsterportretter.

Ved å kopiere lærer jeg om gode komposisjoner, om hvordan motivet og linjene i bildet gir en "sti" som blikket kan følge. Jeg lærer også om fargekombinasjoner og hvordan jeg kan bruke ulike akvarellteknikker for å  få fram ulike effekter med pigmentene. Så etter å ha stått fast noen dager kunne jeg bare glede meg over strålende farger på papiret. Og siden jeg lærer mye av dette vil jeg fortsette å kopiere andre litt.

As I have been trapped in my own high expectations of how and what to paint the last days, I found myself more frustrated than happy with the painting processes. At last, I just decided to copy others` work, just to get some satisfying results on the paper. It is, however, not any bad idea to do so for an amateur like me, as I learn really a lot about both compositions and colours and techniques by copying other artists. In this painting, I was looking at the paintings of Julie Collins, in her book "Painting flowers with impact in watercolour".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar