søndag 11. mars 2012

Portrett med hodeklede


Et nytt portrett fra fantasien. Du får selv velge hva du
ser. Det skulle egentlig bli en dame, men det ble visst en mann..? Jeg har utforsket uttrykket med varmere farger i selve ansiktet enn portrettene i tidligere innlegg. This fantasy portrait was origninally meant to become a woman, but I`m not quite sure...?

Jean Haines har skrevet en bok, eller mer et hefte, som
heter «Colour and light in watercolour». Jeg har flere bøker om akvarell, men
ingen er i nærheten av å være så inspirerende som denne. Hun er svært glad i
farger – og i å leke og ha det morsomt når man maler. Hun viser antydningens kunst i mange av sine bilder, der fantasien til betrakteren «fullfører» bildet. For i hennes bilder er det farger og en løs malestil som dominerer. Motivet frambringes gjennom hint av linjer og detaljer som ofte gir store aha-opplevelser. Hun gir mange gode tips i boken sin, og også noen step-by-step demonstrasjoner. Man kan være uenig i om det er en bra tilnærming for nybegynnere. Men jeg mener det kan være til stor nytte for mange å se og forstå hvordan et bilde bygges opp. Jeg gir i alle fall boken mine varmeste anbefalinger – gitt at man liker dette uttrykker innen akvarell. Og jeg gleder meg veldig til hennes neste bok kommer ut nå i mai.
My favourite watercolour book is Jean Haines` book "Colour and light in watercolour". I find a lot of inspiration in this small book, and recommend it to all who likes a loose style of painting in watercolour.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar