søndag 4. mars 2012

Portrett


En utmerket start på dagen i dag -søndagsfrokostkaffe servert med søte makroner mens jeg satt under pledd og bladde i en akvarellbok og ble inspirert. Helgen er imidlertid altfor kort. Jeg rekker ikke å male så mye som jeg egentlig ønsker -eller - å komme fram til ferdige resultater så fort som jeg har lyst til. Derfor kan det blir litt for raske maleprosesser - jeg forserer og fortsetter å male uten å "lytte" til hva som skal være neste strøk, neste pigment. Slik blir det derfor en del bilder som går rett i papirbøtta. Andre ganger klaffer det imidlertid litt bedre. Det handler mye om å male det man har en sterk tiltrekning mot. Som portretter, i mitt tilfelle. Dette er igjen et fantasi-portrett. Ingen modell, bare et slags vagt bilde i hodet før jeg starter. Så er det pigmentene og vannet som langt på vei styrer resten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar