torsdag 10. mai 2012

Fantastisk bok om akvarell!/Marvellous book about watercolour!


Jeg må kunne karaktereiseres som en book-addict, jeg bestiller stadig nye bøker, spesielt etter at jeg oppdaget hvilken gullgruve amazone er når det gjelder bøker om akvarell, sammenliknet med hva man finner i norske bokhandlere. Og i dag lå det en ny bok om akvarell i posten - og jeg er kjempebegeistret!!!! Kunstneren er Ewa Karpinska. Jeg kjente ikke til henne, jeg bare kom over denne boken da jeg søkte etter et par bøker av akvarellmaleren Jean-Louise Morelle. Karpinska viser noen av hans bilder i denne boken om wet-in-wet teknikker, men mest egne eksempler. Og bildene er fantastiske!!!! Det er helt utrolig hvilke effekter hun skaper med ulike stadier av vannet som fordamper på papiret. Og hun har en veldig analytisk tilnærming, både til sitt eget arbeid med akvarell, såvel som presentasjonen av temaet wet-in-wet teknikker i akvarell i denne boka. Det er milevis forskjell mellom min spede begynnelse i akvarellverdenen og disse fantastiske bildene i denne boken. Men, det er slike bøker som er mine "læremestre", og svært inspirerende sådan noen av dem. Denne ser ut til å bli det.

Today, another book was waiting for me in the mailbox. As I`m a book addict, that happens quite often. And this book turned out to be a true treasure! I am amazed by the marvellous and absolutely beautiful paintings by Ewa Karpinska in this book!! She explains in a very analytical and good way how she works wet-in-wet; how the different stages of the drying process give new possibilities to progress with the painting, and how to take the full advantage of these different stages to achieve desired results in watercolour. Again, her paintings are really amazing! I really recommend this book for other artists, and amateurs like me who need to use books as one`s mentors.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar